Ως γνωστό από το 2024 είναι σε ισχύ η διαδικασία της Λογοδοσίας σύμφωνα με την οποία κάθε δίμηνο τίθενται ερωτήσεις από τις παρατάξεις της μειοψηφίας και η Δημοτική Αρχή διά του Δημάρχου και των Αντιδημάρχων λογοδοτεί. Πρόκειται για μια διαδικασία πολλές φορές ανιαρή η οποία όμως μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά και να συμβάλει στην ανάδειξη των προβλημάτων καθώς και στην επίλυσή τους.
Με τον νέο κανονισμό (ΦΕΚ 109, ΤΕΥΧΟΣ Β/21-01-2025) που είναι σε ισχύ από τις 21 Ιανουαρίου 2025 έχει βελτιωθεί χωρίς όμως ακόμη να καταστεί ουσιώδης και λειτουργική.
Στο άρθρο 12, παράγραφος 1 του ανωτέρω Νόμου αναφέρεται: «Το Δημοτικό Συμβούλιο συγκαλείται υποχρεωτικά κάθε δύο μήνες σε ειδική συνεδρίαση, κατά την οποία η Δημοτική Αρχή λογοδοτεί για το έργο και τη δράση της, όπως για πράξεις, παραλείψεις, υλικές ενέργειες ή τον προγραμματισμό και την εξέλιξη δράσεων.
Στην συνεδρίαση αυτή, η οποία είναι δημόσια, συζητούνται έως δέκα θέματα, τα οποία τίθενται από τους Δημοτικούς Συμβούλους και επιπλέον έως δύο θέματα, τα οποία τίθενται από τους Προέδρους Συμβουλίων καθώς και Προέδρους Δημοτικών Κοινοτήτων, και στα οποία απαντάει εκπρόσωπος της Δημοτικής Αρχής.» καθώς και στις παραγράφους 9 &10: «Κατά την συζήτηση επί των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης, ο ερωτών Δημοτικός Σύμβουλος διατυπώνει το ερώτημά του εντός πέντε λεπτών και το αρμόδιο όργανο έχει στη διάθεσή του επτά λεπτά, προκειμένου να απαντήσει ολοκληρωμένα. Επιτρέπεται να υπάρξει δευτερολογία στην οποία ο ερωτών έχει στη διάθεσή του δύο λεπτά, προκειμένου να ζητήσει διευκρίνιση ως προς το αρχικό ερώτημα που υπέβαλε, εάν δεν έλαβε ολοκληρωμένη απάντηση, και το αρμόδιο όργανο έχει στη διάθεσή του πέντε λεπτά, προκειμένου να παράσχει τις απαραίτητες διευκρινίσεις. Ο Δήμαρχος έχει στη διάθεσή του επιπλέον τρία λεπτά και στην πρωτολογία και στη δευτερολογία μετά την απάντηση του αρμοδίου οργάνου. Με ανάταση χεριού από την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων είναι δυνατή, μετά από πρόταση του Προέδρου, η παράταση ή η σύντμηση των ανωτέρω προβλεπόμενων μέγιστων χρόνων ομιλίας. Κατά τη συνεδρίαση αυτή απαγορεύεται η συζήτηση οποιουδήποτε άλλου θέματος, καθώς και οι διαλογικές συζητήσεις.»Από τα παραπάνω οριοθετείται ευκρινώς η διαδικασία και προκύπτει ότι το εισηγητικό μέρος ανήκει στην παράταξη της πλειοψηφίας ήτοι της Δημοτικής αρχής.
Κι είναι προφανής ο στόχος του Νομοθέτη, η Δημοτική αρχή δίνει λόγο για τα πεπραγμένα της, δικαιολογεί και τεκμηριώνει. Αντιθέτως το βάρος εμπίπτει στην πλευρά του ερωτώντος και στη δεξιοτεχνία του να προβάλλει, να αναδεικνύει τεχνηέντως τα προβλήματα για να βοηθά ουσιαστικά τον τόπο κι όχι να «τακτικίζει» ή να χρησιμοποιεί θεατρινίστικους τρόπους για να εντυπωσιάσει.Ακόμη και μια τυπική διαδικασία μπορεί να ωφελήσει αποτελεσματικά αν δεν κατατρυχόμαστε από στείρα αντιπολιτευτική διάθεση.Σε κάθε περίπτωση, ερώτηση σημαίνει ερώτηση. Εναπόκειται στη δεξιοτεχνία του ερωτώντος και στη ρητορική του δεινότητα μέσα από την ερώτηση να προβάλλει και τις δικές του θέσεις χωρίς να περιπίπτει σε εισηγήσεις ή ανούσιες φλυαρίες. Ο λόγος είναι η ουσία της Δημοκρατίας, η οποία γίνεται πράξη μέσα από τον γνήσιο διάλογο, την ερώτηση και την απάντηση.
Όταν πιστεύουμε στις αρχές της Δημοκρατίας βρίσκουμε πάντοτε χώρο να την υπηρετούμε. Όταν υπάρχει καλή θέληση κι όχι προκατάληψη υπάρχει και η δυνατότητα για περαιτέρω βελτίωση της κατά τα άλλα ανιαρής διαδικασίας της Λογοδοσίας.
Εδώ όλοι βρισκόμαστε για το νησί μας, με Ευθύνη και Ενότητα.
