Ποιός είναι ο σωστός δρόμος για τις παραλίες της Ελλάδας; Σίγουρα ΟΧΙ αυτός της Κυβέρνησης

Η Κυβέρνηση έθεσε σε ανοικτή Διαβούλευση νομοσχέδιο με τον τίτλο “Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις” , αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών. Η πράξη της αυτή όμως κρινόμενη ως απόλυτα προσχηματική - καθώς ο χρόνος για την διαβούλευση ήταν πολύ σύντομος - κρύβει ουσιαστικά “παγίδες” που θέτουν σε ευρεία αμφισβήτηση τις πραγματικές προθέσεις της ενώ καταδεικνύουν συγκεκριμμένες “πονηρές” τακτικές , ώστε να αποδοθούν οι παραλίες και οι ακτές της Ελλάδας ως “βορά” των όποιων μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων , τις περισσότερες φορές μάλιστα εξωχώριων. Η επικερδής εκμετάλλευση τους αντί να περιορίζεται δραστικά και να τιμωρείται ισχυρά με συνεχείς επιθεωρήσεις και απαγορευτικά μέτρα, επιδιώκεται να “βοηθηθεί” με την απάλειψη ή ελάφρυνση ικανοποιητικών για την Προστασία της Φύσης και των οικοσυστημάτων απαγορευτικών Μέτρων και προδιαγεγραμμένων Επιτρεπτών Χρήσεων Γής !

Σχετικά με το νοοσχέδιο αυτό εμείς οι ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ θεωρούμε ως αδιαπραγμάτευτες προτεραιότητες και προτείνουμε τα εξής:

Ÿ Άμεση κύρωση από τη χώρα μας του Πρωτοκόλου Ολοκληρωμένης Διαχείρισης των παράκτιων ζωνών της Μεσογείου, το οποίο προτάσσει ως μέτρο θεσμικής θωράκισης των ακτών τον ορισμό 100 μέτρων από την υψηλότερη χειμερινή ίσαλη γραμμή ζώνης στην οποία δεν επιτρέπεται η δόμηση. Η άμεση συμμόρφωση με τις προβλέψεις αυτού είναι απαραίτητη και θεσμικά επιβαλόμενη δεδομένου ότι αποτελεί ήδη Δίκαιο της Ε.Ε..

Ÿ  Σαφή εξαίρεση κάθε ευνοϊκού δικαιώματος ένταξης σε καθεστώτα στήριξης από τον Αναπτυξιακό Νόμο, το πρόγραμμα ΕΣΠΑ , τα Έργα που θα ενταχθούν στο Ειδικό Ταμείο Σταθερότητας και Ανάκαμψης, την νομοθεσία για την προτεραιοποίηση και επιτάχυνση Εγκρίσεων των Στρατηγικών Επενδύσεων  , ιδιωτικών επενδύσεων που αφορούν χρήση και αποκλειστικότητα πρόσβασης και εκμετάλλευσης παραλιών , παράκτιων και παρόχθιων περιοχών.

Ÿ  Ενίσχυση της ανεξαρτησίας και των διαθέσιμων πόρων του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών, ώστε να είναι σε θέση να επεμβαίνει αποτελεσματικά σε περιπτώσεις αυθαιρεσιών και να προβαίνει άμεσα στην απομάκρυνση παράνομων κατασκευών. Επίσης η στελέχωση με επιπλέον ειδικευμένο προσωπικό του Σ.Ε.Ε. Σχετική Πρόσκληση θα μπορούσε να απευθυνθεί και σε ιδιώτες Μηχανικούς μέσω του Τ.Ε.Ε. στα ήδη επιτυχημένα πρότυπα των Ελεγκτών Δόμησης , Ελεγκτών Προσβασιμότητας δημοσίων κτιρίων και Ενεργειακών Επιθεωρητών ,

Ÿ  Απαιτούνται προηγούμενα των όποιων χαρακτηρισμών των παραλιών επιστημονικές μελέτες που θα περιλαμβάνουν προβλέψεις που σχετίζονται με την προσαρμογή στα ιδαίτερα φαινόμενα που προκαλεί η Κλιματική Αλλαγή - όπως η ενδελεχής προσομείωση των κινδύνων από ανθρωπογενείς δραστηριότητες (απολήξεις ρυπαντών σε ρέματα , απορρίψεις από μονάδες αφαλάτωσης , αμμοληψίες , λιμενικά έργα) καθώς και ακραίων φυσικών φαινομένων (πλημμυρικά περιστατικά , άνοδος της στάθμης της θάλασσας λόγω αλλοίωσης των πάγων , δημιουργία επικίνδυνων μεγα-κυμάτων (τσουναμι) μετά από σεισμικές δράσεις). Μέχρι να ανατεθούν και ολοκληρωθολυν αυτές δεν νοείται καμιας μορφής μονιμότερη νομοθετική ρύθμιση.

Ÿ  Άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας θέσπισης των Μέτρων Προστασίας και Διαχείρισης για όλες τις περιοχές Natura 2000 της χώρας με την έγκριση των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών και των σχεδίων διαχείρισης, καθώς και της θέσπισης των σχετικών προεδρικών διαταγμάτων. Δεν μπορεί να γίνεται αποδεκτή η επιλεκτική θέσπιση  μικρού αριθμού δήθεν “Απάτητων παραλιών” και η Μη θεσμοθέτηση του απόλυτα απαραίτητου και ήδη καθυστερούμενου Ειδικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Πλαισίου. Ειδικά για αυτό εκκρεμεί σημειωτέον καταδικαστική απόφαση του Ευρωδικαστηρίου εις βάρος της Ελλάδας για παραβίαση της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ για την προστασία της φύσης. Ακόμη όμως η Μη θεσμοθέτηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό, του Ειδικού Χωροταξικού για τα Νησιά του Αιγαίου, καθώς και τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια που προβλέπεται να ολοκληρωθούν μετά; το 2025 και θα εμπεριέχουν κρίσιμους Όρουσς και Περιορισμούς των Χρήσεψν Γής, αποτελούν απαραίτητο υπόβαθρο για το Νομοθετικό πλλαισιο για την Προστασία των παραλιών και ακτών.

‘Ηδη μεγάλος αριθμός Περιβαλλοντικών Οργανώσεων αλλά και τοπικές συλλογικότητες και στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εκφράζουν δυναμικά την δυσμενή αποδοχή στο νομοσχέδιο , καθιστώντας σχεδόν ως μονόδρομο την απόσυρση του . Θα κυριαρχήσει άραγε η κοινή λογική και η Πανευρωπαϊκή κατακραυγή για την ταχύτητα και την απαράδεκτη μεθόδευση της Κυβέρνησης , ή για μια ακόμη φορά θα γίνουμε μάρτυρες ενός περιβαλλοντικού “Εγκλήματος” ;

ΦΡΑΝΤΕΣΚΟΣ ΚΑΛΛΙΒΡΟΥΣΗΣ -Αρχιτέκτων Μηχ. Ε.Μ.Π. -  μέλος των ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ και συντονιστής της Π.Κ. Κυκλάδων - Νοτίου Αιγαίου , δημότης Άνδρου

Η ύπαιθρος σε εγκατάλειψη

Όχι μόνο δεν είναι οι αγρότες αχάριστοι, αλλά πρέπει να είστε ευγνώμων κύριε Πρωθυπουργέ απέναντι στους όλο και λιγότερους παραγωγούς του πλέον ζωτικού αγαθού: Της τροφής.

Δυστυχώς για μια ακόμα χρονιά ο αγροτικός κόσμος βρίσκεται σε αναβρασμό και εξαναγκάζεται σε μαζικές κινητοποιήσεις.

Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ αρνούμαστε και καταδικάζουμε τους αστικούς μύθους για «κακομαθημένους, που έμαθαν να ζουν με επιδοτήσεις χωρίς να εργάζονται». Η δραματική μείωση του πληθυσμού της υπαίθρου, αποδεικνύει πόσο επικίνδυνα είναι αυτά τα ψέματα, που διαδίδονται ακόμα και από πολιτικούς ή δημοσιογράφους. Εάν ήταν τόσο βολικό και προσοδοφόρο να είναι κανείς αγρότης, δεν θα ήταν σχεδόν τα 2/3 της αγροτικής γης σε εγκατάλειψη.

Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ επιμένουμε ότι η αγροτική τάξη είναι από τις πλέον αδικημένες και ευάλωτες. Στον 21ο αιώνα το αγροτικό επάγγελμα είναι από τα πιο απαιτητικά και σύνθετα:

· Απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις όχι μόνο για την παραγωγική διαδικασία, αλλά  και για το εμπόριο, τη διαφήμιση, την προβολή προϊόντων.

· Οι τιμές των αγροτικών προϊόντων αντιμετωπίζουν τεράστιες διακυμάνσεις που θα έβγαζαν αδιάβαστους ακόμα και κορυφαίους διευθυντές πωλήσεων.

· Απαιτούνται μεγάλες εκταμιεύσεις για αγορές πρώτων υλών και συντήρηση χωρίς καμία εγγύηση για τις μελλοντικές ποσότητες και τις τιμές των προϊόντων.

· Απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις για τυποποίηση και μεταποίηση με διαρκώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις ενός διεθνούς καταναλωτικού κοινού.

Απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις, ο αγροτικός πληθυσμός μειώνεται και γερνά. Ακόμα και οι αλλοδαποί εργάτες αποτελούν είδος προς εξαφάνιση, διότι η κυβέρνηση έκλεινε τα αυτιά στις προτάσεις των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ για συντεταγμένη πρόσκληση μεταναστών, με επαγγελματική και ασφαλιστική κατοχύρωση.

Οι Ευρωπαίοι Πράσινοι έχουμε επισημάνει εδώ και χρόνια τις αδυναμίες της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (Κ.Α.Π.). Ωστόσο η Κ.Α.Π. παραμένει το ύστατο αποκούμπι του Έλληνα αγρότη. Αυτή η εξάρτηση καθιστά το αγροτικό επάγγελμα ακόμα πιο ευάλωτο. Όταν ο Ολλανδός αγρότης έχει έναν στρεμματικό τζίρο περίπου 1.700€ ή ακόμα και ο Ισραηλινός στην έρημο έχει τζίρο 1.200€, ο μέσος ελληνικός τζίρος δεν ξεπερνά τα 200€. Αυτή η τραγικά χαμηλή απόδοση καταδεικνύει τον φαύλο κύκλο της εγκατάλειψης: Η χαμηλή πρόσοδος απομακρύνει νέους,τους αγρότες και τους σοβαρούς επενδυτές και αυτή η απομάκρυνση επιδεινώνει περαιτέρω την έλλειψη ανταγωνιστικότητας σε σχέση με τους διεθνείς ανταγωνιστές μας.

Οι ευθύνες τις πολιτείας είναι βαριές, καθότι η ελληνική ύπαιθρος είναι ένα χρυσορυχείο μοναδικών προϊόντων εξαιρετικής ποιότητας και μεγάλης ποικιλίας, που αντιμετωπίζεται με τη λογική «πάμε κι όπου βγει».

Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ απαιτούμε:

· Υψηλό μερίδιο των Α.Π.Ε. στην αυτοπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, είτε με αγροτικές ενεργειακές κοινότητες, είτε αυτόνομα σε απομακρυσμένες μονάδες

· Δραστική μείωση Φ.Π.Α. στα αγροτικά εφόδια, στον εξοπλισμό αλλά και στα προϊόντα. Ήδη εγκρίναμε στο πρόσφατο Συνέδριό μας πρόταση μηδενισμού του Φ.Π.Α. σε αγροτοκτηνοτροφικά προϊόντα εγχώριας παραγωγής και τυποποίησης

· Αναδιάρθρωση του ΕΛ.Γ.Α. με σοβαρές αναλογιστικές μελέτες και ουσιαστικές αποζημιώσεις, από το πρώτο ζώο και καλύψεις  για την κλιματική κρίση (ξηροθερμικά φαινόμενα, ακαρπία κ.λπ.)

· Αγροτικό πετρέλαιο σε τιμές ίσες με άλλων ανταγωνιστικών χωρών.

· Να πάψει η ύποπτη αδράνεια της επιτροπής ανταγωνισμού: Το φαινόμενο να πωλείται το ίδιο ακριβώς εφόδιο 2 έως και 3 φορές υψηλότερα στην Ελλάδα, σε σχέση με την Ιταλία, την Πολωνία κ.α., θα πρέπει να επαλειφθεί .

· Να κληθούν σε απολογία όσοι αρμόδιοι στις πρεσβείες μας αδρανούν στην προώθηση και την προστασία των μοναδικών ελληνικών προϊόντων. Ο Έλληνας παραγωγός περνά συμπληγάδες για να εξάγει σε ξένες  αγορές.

· Να σταματήσει η ύποπτη κωλυσιεργία για δημιουργία αγορών Παραγωγών.

· Να λειτουργήσουν άμεσα δημοπρατήρια.

· Να ελαχιστοποιηθεί το μεταφορικό κόστος με λειτουργία κέντρων αγροδιανομής (FoodHubs) και σύγχρονων μορφών ηλεκτρονικού εμπορίου.

· Να αξιοποιούνται κατά τα πρότυπα των ΗΠΑ τα διεθνή μετεωρολογικά δεδομένα, ώστε να ανακοινώνονται ενδεικτικές προσδοκώμενες παραγωγές και τιμές ανά προϊόν, πριν την συγκομιδή. Είναι απαράδεκτο να γνωρίζουν στις ΗΠΑ, ενδεικτικές ποσότητες και τιμές ελληνικών προϊόντων, αλλά ο ίδιος ο Έλληνας παραγωγός να πουλά απαράδεκτα φθηνά από άγνοια ή εκβιαστικές πιέσεις.

· Να αξιοποιηθούν άμεσα τα ολοκληρωμένα από το 2017 επικαιροποιημένα σχέδια διαχείρισης λεκανών απορροής, ώστε να μην πνιγόμαστε σε κάθε θεομηνία.

· Λειτουργία αγροτικού σχολείου.

· Ηλεκτρονική σύγχρονη εγγραφή κάθε εισαγόμενης ποσότητας γάλακτος, κρέατος, μελιού κ.λπ., ώστε να σταματήσουν οι ελληνοποιήσεις ξένων προϊόντων χαμηλής ποιότητας.

· Αναβίωση του συνεταιριστικού κινήματος, μέσα από τις σύγχρονες μορφές Κοιν.Σ.Επ, συνεταιριστικών επιχειρήσεων και ομάδων αγροτών.

Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ βρισκόμαστε στο πλευρό των αγροτών για να αναδείξουμε όχι μόνο την αξία των προϊόντων μας, αλλά και το μέλλον του ελληνικού χωριού ως τόπου ελκυστικού για ευημερία, τουρισμό, διασκέδαση.

Ο Συμπρόεδρος των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ, Κωνσταντίνος Ζιάβρας δήλωσε: «Οι Έλληνες αγρότες δικαίως βρίσκονται σε αναβρασμό,καθότι η ελληνική  πολιτεία αγνοεί διαχρονικά τα δίκαια αιτήματα τους. Η ύπαιθρος εγκαταλείπεται και η πλειοψηφία των βουλευτών και των υπουργών φαίνεται να έχουν επικίνδυνη άγνοια. Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ βρισκόμαστε στο πλευρό των αγροτών με γνώσεις και λύσεις».