Σε εξέλιξη βρίσκεται κατάληψη στο ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο St. Nikolas, που ήταν κάποτε γνωστό ως Suez Rajan, στον Κόλπο του Ομάν.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, μεταξύ των μελών του πληρώματος είναι και ένας Έλληνας, που είναι ναυτολογημένος ως δόκιμος πλοίαρχος.
Η βρετανική εταιρεία ναυτικής ασφαλείας Ambrey αναφέρει ότι το δεξαμενόπλοιο, με σημαία Νήσων Μάρσαλ, κατευθυνόταν προς το Μπαντάρ-ε-Τζασκ στο Ιράν, όταν ανοιχτά του Ομάν επιβιβάστηκαν τέσσερις με πέντε ένοπλοι.
Οι λεπτομέρειες είναι ασαφείς γύρω από το περιστατικό, το οποίο το Associated Press χαρακτήρισε ως προφανώς την πιο πρόσφατη κατάληψη πλοίου στις τεταμένες θαλάσσιες οδούς της Μέσης Ανατολής. Ωστόσο, όπως αναφέρει, οι υποψίες στράφηκαν αμέσως στο Ιράν, καθώς το πλοίο ήταν κάποτε γνωστό ως Suez Rajan και είχε εμπλακεί σε μια πολύχρονη διαμάχη, που τελικά οδήγησε το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ στην κατάσχεση ενός εκατομμυρίου βαρελιών ιρανικού αργού πετρελαίου σε αυτό.
Η ιδιωτική εταιρεία ασφάλειας Ambrey δήλωσε ότι «τέσσερις με πέντε ένοπλοι» επιβιβάστηκαν στο πλοίο, το οποίο αναγνώρισε ως το πετρελαιοφόρο St. Nikolas. Πρόσθεσε ότι οι άγνωστοι άνδρες είχαν καλύψει τις κάμερες παρακολούθησης κατά την επιβίβασή τους.
Το St. Nikolas ονομαζόταν νωρίτερα Suez Rajan, το οποίο συνδέεται με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation, του εφοπλιστή Σταμάτη Μόλαρη.
Ο Σταμάτης Μόλαρης
Το παρελθόν του πλοίου
Μπορεί σήμερα να φέρει το όνομα St. Nikolas, ωστόσο πρόκειται για το πρώην Suez Rajan. Συνδεόταν με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation. Βρισκόταν πέρυσι στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της Σιγκαπούρης για περισσότερο από έναν χρόνο, μετά από μια αναφορά που έλεγε ότι διακινούσε λαθραία ιρανικό αργό πετρέλαιο. Στη συνέχεια, οι ΗΠΑ κατάσχεσαν ιρανικό φορτίο σε ελληνόκτητο πλοίο, τύπου Suezmax (της εταιρείας ελληνικών συμφερόντων Empire Navigation). Οι λεπτομέρειες παραμένουν ακόμα ασαφείς. Εξαρχής όμως, οι υποψίες στράφηκαν στο Suez Rajan, το οποίο είχε εμπλακεί σε μια πολύχρονη διαμάχη που τελικά οδήγησε το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ στην κατάσχεση ενός εκατομμυρίου βαρελιών ιρανικού αργού πετρελαίου από αυτό.
Το St. Nikolas είχε προηγουμένως ονομαστεί Suez Rajan, το οποίο συνδεόταν με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation. Η προσοχή άρχισε να επικεντρώνεται στο Suez Rajan τον Φεβρουάριο του 2022, όταν η ομάδα United Against Nuclear Iran δήλωσε ότι υποψιάζεται ότι το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν, τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο.
Δορυφορικές φωτογραφίες και ναυτιλιακά δεδομένα που αναλύθηκαν τότε από το AP υποστήριξαν τον ισχυρισμό. Για μήνες, το πλοίο βρισκόταν στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά των βορειοανατολικών ακτών της Σιγκαπούρης, πριν αποπλεύσει ξαφνικά για τις ακτές του Τέξας χωρίς εξήγηση.
Το πλοίο εκφόρτωσε το φορτίο του σε ένα άλλο δεξαμενόπλοιο τον Αύγουστο, το οποίο απελευθέρωσε το πετρέλαιό του στο Χιούστον στο πλαίσιο μιας εντολής του Υπουργείου Δικαιοσύνης.
Τον Σεπτέμβριο, η Empire Navigation δήλωσε ένοχη για λαθρεμπόριο ιρανικού αργού πετρελαίου που υπόκειται σε κυρώσεις και συμφώνησε να καταβάλει πρόστιμο ύψους 2,4 εκατομμυρίων δολαρίων για μια υπόθεση που αφορούσε το δεξαμενόπλοιο.
Η Empire Navigation, εταιρεία με έδρα την Αθήνα, δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό. Ο 5ος στόλος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, ο οποίος περιπολεί στη Μέση Ανατολή, δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό του περιστατικού. Το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA του Ιράν, επικαλούμενο ξένα δημοσιεύματα, αναφέρθηκε στην επιβίβαση αλλά δεν είπε κάτι περισσότερο.