Συνεχίζεται η κόντρα του δήμου Πάρου με τη ναυτιλιακή εταιρεία Sea Jets με αφορμή την αρνητική στάση του δημοτικού συμβουλίου για προσέγγιση πλοίου της εταιρείας στο Πίσω Λιβάδι.

Η ναυτιλιακή εταιρεία έστειλε επιστολή προς τον Δήμο Πάρου, την οποία κοινοποιεί και στον Περιφερειάρχη με την οποία γνωστοποιεί ότι «Σε περίπτωση που η απάντηση σας (σ.σ. του Δήμου Πάρου) είναι αρνητική τότε άμεσα θα προσφύγουμε ενώπιον των Αρμόδιων Διοικητικών, Αστικών και Ποινικών Δικαστηρίων κατά παντός υπευθύνου, ηθικού αυτουργού, συνεργού και συμμετόχου.

Επίσης, επισημαίνει η ακτοπλοϊκή ότι «Οι αντιδράσεις που υπάρχουν ορισμένων τοπικών παραγόντων οι οποίες καλύπτουν συγκεκριμένα (οικονομικά ουσιαστικά) συμφέροντα, οι οποίες αντιδράσεις φτάνουν στο σημείο να αλλάζουν επανειλημμένες και διαχρονικές αποφάσεις της τοπικής κοινότητας Μάρπησσας Πάρου (π.χ. των ετών 2002, 2015, 2023), αντιβαίνουν στις εύλογες επιθυμίες της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων της περιοχής για την προσέγγιση του πλοίου της “SEAJETS” και στο Δημόσιο Συμφέρον».

Η επιστολή της “SEAJETS” προς τον Δήμο Πάρου

Όπως γνωρίζετε η “SEAJETS”, ο μεγαλύτερος όμιλος ταχυπλόων που δραστηριοποιείται, πρωταρχικά, στις γραμμές των Κυκλάδων, μεταξύ άλλων, υπέβαλε και Αίτημα προσέγγισης του πλοίου “EXPRESS JET” στον λιμένα «Πίσω Λιβάδι» Πάρου, στην αρμόδια Αρχή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Το εν λόγω Αίτημα, λαμβάνοντας υπόψη, την ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου λιμένα, και ως αλιευτικού καταφυγίου, εδράζεται στο γεγονός ότι το συγκεκριμένο πλοίο δεν μεταφέρει αυτοκίνητα, δεν έχει πρωτόκολλο μεταφοράς άνω των 400 επιβατών περίπου και δεν προσεγγίζει σε ώρες αιχμής στις δύο ημερήσιες προσεγγίσεις του.

Επίσης η κάθε προσέγγιση έχει χρονική διάρκεια της τάξης των 5-6 λεπτών. Επιπλέον, όπως γνωρίζετε, το 2 ανωτέρω Αίτημα, πέραν του πραγματικού ότι οδηγεί στην αποσυμφόρηση του κεντρικού λιμένα της Παροικιάς (το οποίο είναι βασικός στόχος όλων των Αρχών της Πάρου), ευθυγραμμίζεται στην παγιωμένη Απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου (Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου) του έτους 2013 και στην τότε συνταχθείσα μελέτη και εισήγηση, συμφώνως προς την οποία προβλέπεται μείωση δαπάνης μεταφοράς, ταχύτερης διασύνδεσης με τα αεροδρόμια Νάξου, αλλά και με τα διεθνή αεροδρόμια της Μυκόνου και της Σαντορίνης και καλύτερης εξυπηρέτησης στα νοσοκομεία Νάξου και Σαντορίνης.

Θέλουμε επίσης να επισημάνουμε ότι το συγκεκριμένο αίτημα προκύπτει από μια σειρά επιχειρημάτων που υπογραμμίζουν τα οφέλη της νέας αυτής γραμμής. Κατ' αρχάς, το δρομολόγιο αυτό είναι αποτέλεσμα εκτεταμένων συζητήσεων της εταιρείας μας με τοπικά ταξιδιωτικά πρακτορεία και γραφεία εισερχόμενου τουρισμού, αναδεικνύοντας τη ζήτηση και την ανάγκη για αυτή τη σύνδεση.

Η γραμμή αυτή θα συνδέει το Πίσω Λιβάδι Πάρου με την Ίο, τη Νάξο και το διεθνές αεροδρόμιο Θήρας, σε μοναδικά ωράρια προσφέροντας νέες επιλογές και ευκαιρίες για τους ταξιδιώτες.

Το σημαντικότερο πλεονέκτημα της νέας σύνδεσης είναι οι χρόνοι ταξιδιού και οι ώρες άφιξης και αναχώρησής σε σχέση με τη Σαντορίνη. Το πλοίο μας θα έχει άφιξη στη Σαντορίνη 4 ώρες νωρίτερα από το πρώτο πλοίο και 4 ώρες μετά από το τελευταίο πλοίο που αναχωρεί από Σαντορίνη.

Χωρίς τη συγκεκριμένη σύνδεση, οι τουρίστες που ταξιδεύουν από Πάρο δεν θα έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν στη Σαντορίνη νωρίς το πρωί για να προλάβουν τις πτήσεις που θα τους μεταφέρουν στις χώρες προορισμού τους μέσω του αεροδρομίου Σαντορίνης. Επιπλέον, αυτοί που επιθυμούν να ταξιδέψουν προς Πάρο και φτάνουν στο διεθνές αεροδρόμιο Σαντορίνης μετά τις 14:00 το μεσημέρι και μέχρι 18:00 το απόγευμα δεν θα έχουν τη δυνατότητα να προλάβουν πλοίο προς Πάρο αφού το τελευταίο αναχωρεί 15:30 ( ενώ το Express jet 19:30).

Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι η έγκριση του αιτήματος μας είναι υψίστης σημασίας για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος των Κυκλάδων και της οικονομικής ανάπτυξης της Πάρου.

Δεδομένου επίσης του γεγονότος ότι το “SUPERJET” ελλιμενιζόταν στον συγκεκριμένο λιμένα προ 10ετίας περίπου, όταν ακόμη δεν είχαν καν προχωρήσει όλα τα έργα του λιμένα και ενώ υπήρχε και εξακολουθεί η υφιστάμενη επιβατηγός γραμμή «Πίσω Λιβάδι» - «Αγία Άννα». Και βεβαίως το αυτό ισχύει και στην εγκριτική απόφαση του Κανονισμού Λιμένα, στην οποία ρητώς αναφέρεται το «Πίσω Λιβάδι» ως αλιευτικό καταφύγιο και ως λιμένας επιβατικής κίνησης.

Άλλωστε, εάν ο συγκεκριμένος λιμένας ήτο αποκλειστικά αλιευτικό καταφύγιο (δέσμευση περιορισμένη χρονικά ένεκα της χρηματοδότησης ΕΣΠΑ), οπωσδήποτε δεν θα ήταν δυνατή η επιχειρηματική – επαγγελματική δραστηριότητα άνω των 10 τουριστικών σκαφών και ημερόπλοιων που λειτουργούν σήμερα και την τελευταία τουλάχιστον 10ετία.

Συνεπώς όταν επιτρέπεται η λειτουργία του για τα επί κέρδος Ιδιωτικής Χρήσης Τουριστικά πλοία, είναι αδιανόητο να μη συνομολογείται η προσέγγιση δρομολογημένου επιβατηγού πλοίου και μάλιστα υπό τις ανωτέρω ρητές προϋποθέσεις (όχι αυτοκίνητα ή τροχοφόρα, μειωμένο πρωτόκολλο επιβατών κλπ) όπως αυτές τέθηκαν από την κοινότητα Μάρπησσας το 2023.

Οι αντιδράσεις που υπάρχουν ορισμένων τοπικών παραγόντων οι οποίες καλύπτουν συγκεκριμένα (οικονομικά ουσιαστικά) συμφέροντα, οι οποίες αντιδράσεις φτάνουν στο σημείο να αλλάζουν επανειλημμένες και διαχρονικές αποφάσεις της τοπικής κοινότητας Μάρπησσας Πάρου (π.χ. των ετών 2002, 2015, 2023), αντιβαίνουν στις εύλογες επιθυμίες της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων της περιοχής για την προσέγγιση του πλοίου της “SEAJETS” και στο Δημόσιο Συμφέρον.

Αποκορύφωμα όμως των αντιδράσεων υπήρξε, η γνωμοδοτικού χαρακτήρα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πάρου της 27-03-2024 η οποία, κατά πλειοψηφία, υιοθέτησε αρνητική στάση ως προς το Αίτημα της “SEAJETS” και των συγκεκριμένων προϋποθέσεων που αυτό έθετε, χωρίς καμία εμπεριστατωμένη αιτιολογία, ειδικότερη και συγκεκριμένη ως όφειλε.

Η ως άνω απόφαση ελέγχεται επίσης διότι μετείχε και ψήφισε σε αυτήν, τοπικός πράκτορας με την ιδιότητα του δημοτικού συμβούλου, ο οποίος (όπως δήλωσε εκ τη ιδιότητας του ως πράκτορας) γνώριζε πολύ καλά το εν λόγω πλοίο μας.

Η γνωμοδοτική αυτή απόφαση της πλειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου είναι έωλη και γεννά πολλά ερωτηματικά για αυτή τη στάση του Δημοτικού Συμβουλίου και είναι κραυγαλέα εναντίων του Δημοσίου Συμφέροντος .

Πράγματι, η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, με μόνο άλλοθι την ελλιπή ή κακή ενημέρωση ως προς τα δεδομένα της υπόθεσης και ως προς το νομικό πλαίσιο που διέπει τον εν λόγω λιμένα:

α) «κρύφτηκε» πίσω από την έννοια του αλιευτικού καταφυγίου, όταν οι ίδιοι οι αλιείς εκπροσωπούμενοι από τον Σύλλογο Αλιέων με το επταμελές του Συμβούλιο είχε τοποθετηθεί θετικά στην προσέγγιση του “EXPRESS JET”,

β) «αγνόησε» τους εκπροσώπους των 167 υπογραφών της πλειοψηφίας των επιχειρηματιών – επαγγελματιών και κατοίκων της τοπικής κοινότητας Μάρπησσας Πάρου και εν τέλει εκ του αποτελέσματος τουλάχιστον «συσπειρώθηκε» στο οικονομικό συμφέρον των 10 επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, αρνούμενη την 4 οικονομική και επιχειρηματική πρόοδο της πλειοψηφίας εναντίων του τουριστικού μέλλοντος των ευρύτερων περιοχών της Πάρου και εναντίων του Δημοσίου Συμφέροντος.

Επιχειρώντας να κατανοήσουμε την αρνητική αυτή αντίδραση που περιορίζεται στα τοπικά οικονομικά συμφέροντα των λίγων, ερωτούμε ευθέως και ζητούμε ρητή απάντηση: Ο λιμένας «Πίσω Λιβάδι» Πάρου αποτελεί αποκλειστικά αλιευτικό καταφύγιο που απαγορεύει κάθε περαιτέρω χρήση και εκμετάλλευση (που πρέπει να γίνεται σεβαστό από όλους 100%) ή μεταμορφώνεται σε τοπικό άντρο οικονομικής εκμετάλλευσης για λίγους και εκλεκτούς οικονομικούς παράγοντες αντίθετα με τις επιθυμίες και τα νόμιμα συμφέροντα των πολλών;

Είναι προφανές ότι δεν μπορεί να γίνεται διάκριση και να επιτρέπεται άλλα πλοία (ημερόπλοια) να μεταφέρουν επιβάτες από και προς το Πίσω Λιβάδι είτε για περιηγητικά, τουριστικά ή ταξίδια με βεβαίωση ολικής ναύλωσης, και σε περίπτωση που επιτρέψετε τούτο, αυτό θα αποτελεί προκλητική και παράνομη διάκριση για την οποία θα κινηθούμε δικαστικώς στα αρμόδια Αστικά και Ποινικά Δικαστήρια .

Διότι, εάν συμβαίνει το δεύτερο και αν αυτό ενθαρρύνεται από τοπικούς παράγοντες που συσπειρώνονται πίσω από κατά πλειοψηφία αποφάσεις, αναιρώντας τη τοπική πλειοψηφία και τις από ετών ήδη ληφθείσες αποφάσεις και σε επίπεδο Περιφέρειας, τότε οφείλουμε να υποβάλλουμε μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου και να διαβιβάσουμε αρμοδίως αυτά στην Εισαγγελία .

Σας καλούμε λοιπόν εντός 10 ημερών και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 16/05 2024:

α) να επανεξετάσετε λεπτομερώς και επισταμένως το όλο ζήτημα και να ανακαλέσετε την ανωτέρω απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου,

β) να μας απαντήσετε εγγράφως ότι δύναται να προσεγγίζει το επιβατηγό - ταχύπλοο μας στο Λιμένα Πίσω Λιβάδι. Η αμεσότητα της απάντησης σας απαιτείται λόγω του ότι πρέπει τα συνεργαζόμενα πρακτορεία που δραστηριοποιούνται με τον εισερχόμενο τουρισμό να ενημερωθούν άμεσα για να προγραμματιστούν τα γκρουπ και να μην χάσουμε τη σεζόν, γεγονός που θα έχει μεγάλο οικονομικό αντίκτυπο για την εταιρεία μας αλλά και για το νησί της Πάρου.

Σε περίπτωση που η απάντηση σας είναι αρνητική τότε άμεσα θα προσφύγουμε ενώπιον των Αρμόδιων Διοικητικών, Αστικών και Ποινικών Δικαστηρίων κατά παντός υπευθύνου, ηθικού αυτουργού, συνεργού και συμμετόχου.

Η εκ μέρους σας απροκάλυπτη παραβίαση κάθε κανόνα ισονομίας και η καθόλα ύποπτη επιλεκτική ευαισθησία, δημιουργούν εξαιρετικά δυσμενή διάκριση, εις βάρος της εταιρείας μας και του δημοσίου συμφέροντος, που μας δημιουργεί την ηθική δέσμευση να αναλάβουμε πρωτοβουλία ανάδειξης, αποτροπής επανάληψης αυτής και κυρίως επαναφοράς σε περιβάλλον ισονομίας.