Για το υπέρογκο κόστος μετακίνησης των αθλητικών σωματείων των νησιών, την έλλειψη οικονομικών πόρων και την υποχρηματοδότησή τους, έκανε λόγο ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, ο οποίος μίλησε στη συνεδρίαση της Υποεπιτροπής Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Βουλής με θέμα ημερήσιας διάταξης το κόστος μετακίνησης των ερασιτεχνικών αθλητικών σωματείων στα νησιά του Αιγαίου.

Και πρόσθεσε ότι η Πολιτεία θα πρέπει να καλύπτει το σύνολο των εξόδων των μετακινήσεων των αθλητικών σωματείων, διότι μόνο όσοι ζουν στα νησιά μπορούν να καταλάβουν τι σημαίνει να είσαι αθλητής σε ένα νησί, οι αντιξοότητες και οι δυσκολίες είναι τέτοιες, που πολλές φορές, οδηγούν τα νέα παιδιά σε απογοήτευση και εγκατάλειψη του αθλητισμού.

Ο Νίκος Συρμαλένιος αναφέρθηκε και στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, το οποίο έχει βοηθήσει πραγματικά στην ελάφρυνση του κόστους των μετακινήσεων, όμως υπάρχουν δύο σοβαρά σημεία. Το ένα είναι ότι υλοποιείται παρά πολύ καθυστερημένα από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, περνάνε 10 μήνες και ένας χρόνος για να καταβληθούν τα αντίστοιχα ποσά του μεταφορικού ισοδύναμου, με αποτέλεσμα στην πράξη να απαξιώνεται ως μέτρο και δεύτερον, δεν ισχύει όταν υπάρχουν εκπτώσεις ναύλων από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Δείτε την ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:

«Καλημερίζω  όλους τους συμμετέχοντες, είτε δια ζώσης, είτε μέσω του διαδικτύου. Πράγματι σήμερα υπάρχει μια πολυμελής Υπουργική αντιπροσωπεία, όπως επίσης και πολυάριθμη αντιπροσωπεία Προέδρων Ομοσπονδιών και είναι σημαντικό αυτό. Θεωρώ όμως, κύριε Πρόεδρε ότι, η συνεδρίαση αυτή που γίνεται τέλος Γενάρη του 2023, σε ένα προεκλογικό χρόνο  που ενδεχομένως σε δύο, δυόμισι μήνες, να έχουμε εκλογές αυτό δεν έχει αποκαλυφθεί ακόμα, πολλά ακούγονται αλλά ακόμα δεν έχει οριστεί. Θεωρώ ότι είναι μια πολύ καθυστερημένη συζήτηση σε σχέση με τις ανάγκες των αθλητικών σωματείων, ιδιαίτερα στα νησιά μας.

Είναι ένα πρόβλημα βεβαίως, που έρχεται από πολύ μακριά. Δεν είναι τωρινό το θέμα και φοβάμαι ότι, η σημερινή παρουσία και ο τρόπος που γίνεται, εκλαμβάνεται σε σημαντικό βαθμό ως προεκλογική παρουσία των Υπουργών και όχι ως δεσμεύσεις που μπορεί  να ισχύσουν στο μέλλον. Θα ήθελα σε αυτό το σημείο και πριν μπω στο κυρίως θέμα να πω ότι, βεβαίως σε αυτά που είπε ο κύριος Πέτσας,  ότι υπάρχει μεγάλη πρόοδος  στην περιφερειακή ανάπτυξη και τα κ.λπ. Βεβαίως υπάρχει χρηματοδότηση, κυρίως από το πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης. Είναι, ένα άλλο θέμα κατά πόσον η χρηματοδότηση αυτή αξιολογείται, αν θα έπρεπε να έχει τις Α η τις Β προτεραιότητες.

Αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα το οποίο είναι πολύ μεγάλη κουβέντα να το δούμε, γιατί τελικά, ποια είναι η στόχευση και ποιο είναι το όραμα της περιφερειακής ανάπτυξης   κάθε Δήμου, είναι ένα ζήτημα το οποίο η πολιτεία θα πρέπει να το αντιμετωπίσει, με βάση τις συνθήκες,  τις συνθήκες ιδιαίτερα μιας και μιλάμε σήμερα για τα νησιά μας, της νησιωτικής ιδιαιτερότητας και όχι γενικώς, με κάποια γενικευμένα κριτήρια.

Και θέλω να πω ότι, το πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης, είναι συνέχεια του προγράμματος Φιλόδημος,  το οποίο στην αρχή η Κυβέρνηση ξέρουμε πόσο το λοιδώρησε  και πόσο ουσιαστικά το μηδένισε λέγοντας ότι, είναι ένα πρόγραμμα το οποίο δεν έχει προϋπολογισμούς και ότι στέκεται στον αέρα κ.λπ.  Στη συνέχεια βέβαια, δεν μπορούσε διότι έπρεπε να δεχθεί την πραγματικότητα και η πραγματικότητα ήταν, ότι το πρόγραμμα Φιλόδημος, έδωσε πάρα πολλά χρήματα για το διάστημα το οποίο λειτούργησε, σε όλη την Τοπική Αυτοδιοίκηση και αυτό το παραδέχθηκαν Δήμαρχοι, ανεξαρτήτως πολιτικής και κομματικής προέλευσης.

Έτσι έγινε αποδεκτό τελικά, ότι το πρόγραμμα Φιλόδημος, ήταν ένα πρόγραμμα ουσιαστικό και όχι πρόγραμμα κοροϊδία, όπως ειπώθηκε στην αρχή και στη συνέχεια μετονομάστηκε ως  πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης `ακριβώς γιατί, η Νέα Δημοκρατία, είχε και έχει πάντα τη λογική ότι, απελθέτω από εμού, ότι  θετικό υπάρχει από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Μπαίνω τώρα στο θέμα και θέλω να πω κύριε Πρόεδρε, όπως και εσείς είπατε στην αρχή ότι η αθλητική δραστηριότητα προφανώς δεν είναι χόμπι.

Η αθλητική δραστηριότητα, ιδιαίτερα στα νησιά μας για τη νεολαία των νησιών μας, είναι μια κοινωνική ανάγκη, είναι μια επιθετική διέξοδος ζωής για τη νεολαία, που πραγματικά ανυψώνει το ηθικό, πνευματικό και σωματικό, προσόν των νέων ανθρώπων. Και το λέω αυτό, διότι η Πολιτεία έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζει τη νεολαία, να την αντιμετωπίζει απλόχερα, με σοβαρή μέριμνα, διαρκή σοβαρή μέριμνα, που πρέπει να κατοχυρωθεί διαχρονικά και από όλες τις κυβερνήσεις, αλλά και με όραμα, με όραμα οι νέοι στα νησιά μας να μπορούν να βιώνουν με τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε πραγματικά να μην νιώθουν ότι είναι παιδιά δεύτερης και τρίτης κατηγορίας, σε σχέση με τα παιδιά που υπάρχουν στην ηπειρωτική χώρα.

Φυσικά σήμερα εδώ, παρότι έγιναν νύξεις και από άλλους προηγούμενους ομιλητές, δεν μιλάμε για το σύνολο των προβλημάτων, ιδιαίτερα του ερασιτεχνικού αθλητισμού στα νησιά μας, δεν μιλάμε κυρίως για τις αθλητικές υποδομές, μιλάμε και νομίζω ότι το κεντρικό πρόβλημα, για το οποίο κληθήκαμε ως συνεδρίαση Υποεπιτροπής Νησιωτικών Περιοχών, να δούμε το πρόβλημα των μετακινήσεων των αθλητικών ομάδων και σωματείων είτε οι μετακινήσεις αυτές είναι ενδονησιωτικές είτε είναι μετακινήσεις προς την ηπειρωτική χώρα και όπως πολύ σωστά λέει και το υπόμνημα του ΣΕΓΑΣ των Κυκλάδων που υπογράφεται από τον Πρόεδρο τον κύριο Πάπα, που θεωρώ και εγώ όπως είπε και η προηγούμενη ομιλήτρια ότι είναι ένα σημαντικό κείμενο και υπόμνημα, αυτό το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε είναι πρώτον, το υψηλό κόστος μετακίνησης και δεύτερον, η έλλειψη οικονομικών πόρων και η υποχρηματοδότηση.

Αυτά τα 2 είναι τα βασικά ζητήματα, για τα οποία δεν ακούσαμε ουσιαστική πρόταση η μόνη πρόταση. Η μόνη πρόταση που ακούστηκε από τον κύριο Αυγενάκη ήταν ότι στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του Υπουργείου Αθλητισμού μιλάμε για κάποια επιχορήγηση, μέσω τοπικής αυτοδιοίκησης. Θα έλεγα ότι η τοπική αυτοδιοίκηση πράγματι μπορεί να το κάνει αυτό και του δευτέρου βαθμού και του πρώτου βαθμού, αλλά η τοπική αυτοδιοίκηση έχει μια σειρά από ευθύνες και αρμοδιότητες, που καλό θα ήταν να μην εξαρτάται, δηλαδή να μην προσθέτει επιβαρύνσεις τέτοιες, μπροστά στο σύνολο των προβλημάτων που έχει να αντιμετωπίσει. Θεωρώ δηλαδή ότι κυρίως η Πολιτεία είναι αυτή η οποίοι πρέπει να σταθεί και να δώσει απευθείας πόρους προς τα σωματεία και τους συλλόγους και όχι τόσο μέσω τοπικής αυτοδιοίκησης, γιατί επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τα έξοδα, που έχει η τοπική αυτοδιοίκηση.

Εδώ θέλω να πω ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο έχει βοηθήσει πραγματικά στις μετακινήσεις και στην ελάφρυνση του κόστους των μετακινήσεων, όμως υπάρχουν 2 σοβαρά σημεία. Το ένα είναι ότι υλοποιείται παρά πολύ καθυστερημένα από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, περνάνε 10 μήνες και ένας χρόνος για να καταβληθούν τα αντίστοιχα ποσά του μεταφορικού ισοδύναμου, με αποτέλεσμα στην πράξη να απαξιώνεται ως μέτρο και δεύτερον, από ό,τι ξέρω δεν ισχύει όταν υπάρχουν εκπτώσεις το μεταφορικό ισοδύναμο και εκπτώσεις, καλώς γίνονται και εδώ πρέπει να πούμε ότι και οι ακτοπλοϊκές εταιρίες βοηθάνε, κατά το δυνατόν, στις μετακινήσεις αυτές, με τις εκπτώσεις, όμως, δεν μπορεί το μεταφορικό ισοδύναμο να αναιρείται όταν υπάρχουν τέτοιες εκπτώσεις.

Το ζητούμενο είναι να καλύπτεται το σύνολο των εξόδων των μετακινήσεων -αυτό είναι πολύ σοβαρό θέμα- διότι πραγματικά μόνο όσοι βιώνουν στα νησιά μπορούν να καταλάβουν τι σημαίνει να είσαι αθλητής σε ένα νησί και δεν έχει σημασία βεβαίως τα μικρά νησιά, όπως είπε και ο δήμαρχος των Λειψών, η μικρονησιωτικότητα είναι κάτι επιπλέον από τη νησιωτικότητα, αλλά είτε μεγαλύτερα είναι τα νησιά είτε μικρά είναι τα νησιά, οι αντιξοότητες και οι δυσκολίες είναι τέτοιες, που πολλές φορές, πραγματικά, τα νέα παιδιά μπαίνουν σε πολύ μεγάλο προβληματισμό και απογοήτευση, εάν θα ασχοληθούν σοβαρά με τα ζητήματα αυτά. Υπάρχουν τα απαγορευτικά, που μπορούν να κρατήσουν το χειμώνα 4 και 5 μέρες, υπάρχουν μια σειρά δυσκολίες, έτσι ώστε τα προβλήματα αυτά να πολλαπλασιάζονται, εκτός από την έλλειψη των αθλητικών υποδομών, που είναι σε πολύ μεγάλη έκταση των νησιών μας.

Με αυτές τις σκέψεις θέλω να πω ότι η Πολιτεία πρέπει να αναλάβει το κύριο βάρος. Ξέρουμε ότι δεν έχουμε κοινωνική ακτοπλοΐα, έχουμε ακτοπλοΐα που καθορίζεται από την αγορά, δηλαδή, αποκλειστικά στη χώρα μας έχουμε ιδιώτες εφοπλιστές και ακτοπλόους. Η κοινωνική ακτοπλοΐα θα μπορούσε να υπάρχει και να επικουρεί μαζί με την ιδιωτική ακτοπλοΐα στο μεγάλο έργο της μεταφοράς και της μετακίνησης, διότι και η μεταφορά είναι κοινωνικό αγαθό, δεν είναι η μεταφορά ένα μέσο πολυτελείας, είναι ανάγκη για πάρα πολλούς λόγους, λόγους υγείας και μια σειρά άλλους οικονομικούς λόγους και λοιπά και στον αθλητισμό αποτελεί κοινωνικό αγαθό, άρα, θα πρέπει να βρεθεί τρόπος το μεγαλύτερο ή το σύνολο των εισιτηρίων να καλύπτονται από την Πολιτεία. Ευχαριστώ.».