Με απόφαση του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργου Χατζημάρκου, ένα ακόμα έργο βελτίωσης και εκσυγχρονισμού λιμενικών υποδομών εντάσσεται στο Περιφερειακό Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο» 2021 – 2027.

Πρόκειται για το έργο  «Βελτίωση Εγκαταστάσεων Παλαιού Λιμένα Μυκόνου»,  με σκοπό την προσαρμογή του στις  προδιαγραφές ασφαλείας που τίθενται από τον Διεθνή Κώδικα  ISPS(International Ship and Port Facility Security Code) καθώς  και το εγκεκριμένο Σχέδιο Ασφαλείας Λιμενικής Εγκατάστασης.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.235.200,00 ευρώ και η συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη σε 1.039.200,00 ευρώ.

Το έργο αφορά στην αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών του παλαιού λιμένα της Μυκόνου, με στόχο την βελτίωση της λειτουργικότητας του λιμένα, καθώς και στην προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού ασφαλείας, σύμφωνα με τον Καν. (ΕΚ) 725/2004 και το ν. 3622/2007, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, για την εφαρμογή του κώδικα ISPS, καθώς και το εγκεκριμένο Σχέδιο Ασφάλειας Λιμενικής Εγκατάστασης (ΣΑΛΕ).

Η Λιμενική Εγκατάσταση του παλαιού λιμένα εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ως άνω θεσμικού πλαισίου, καθόσον δέχεται πλοία Τύπου Α΄ ανοικτής θάλασσας, λάντζες που εξυπηρετούν την διακίνηση επιβατών πλοίων που εφαρμόζουν τον Κώδικα ISPS, όπως και φορτηγά πλοία.

Ο Κώδικας ISPS προβλέπεται να εφαρμοστεί σε τρεις (3) περιοχές του Παλαιού Λιμένα, "Δηλιανά",  "YACHT CLUB" και “Αϊ Νικολάκης".

Στην πράξη περιλαμβάνεται η αποκατάσταση, αναδιαμόρφωση, ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση του κτιρίου του παλαιού YACHT CLUB, επέκτασή του με νέο ισόγειο τμήμα 33,8 μ2 και προσθήκη νέου διώροφου, στατικά ανεξάρτητου κτιρίου εμβαδού περίπου 98 με για την στέγαση του Λιμεναρχείου Μυκόνου και υπηρεσιών του ΔΛΤ Μυκόνου. Σε τμήμα του ισογείου του υφιστάμενου κτιρίου προβλέπεται να εγκατασταθεί εξοπλισμός συστημάτων ασφαλείας για τον έλεγχο επιβατών. Περιλαμβάνεται επίσης η τοποθέτηση προκατασκευασμένου οικίσκου ελέγχου 88 μ2, με τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας στο νότιο μόλο ("Δηλιανά").

Επιπλέον, περιλαμβάνεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού σταθμού δυναμικότητας 150 KW, σε δώματα 5 συνολικά κτιρίων του ΔΛΤ στην περιοχή του βόρειου μόλου, με στόχο την προώθηση της περιβαλλοντικής επίδοσης της λειτουργίας του λιμένα και την ευθυγράμμιση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ),

Τέλος, στην πράξη περιλαμβάνεται η σύνδεση των ανωτέρω εγκαταστάσεων με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας.

Με την ολοκλήρωση του έργου, το παλιό λιμάνι της Μυκόνου θα διαθέτει:

Αποκατεστημένο και πλήρως λειτουργικό κτίριο παλαιού YACHT CLUB, μαζί με την επέκταση και την προσθήκη του νέου κτιρίου.

Πλήρως εγκατεστημένα και λειτουργικά συστήματα ασφαλείας για συμμόρφωση με τον Κώδικα ISPS, εντός προκατασκευασμένου οικίσκου, στην περιοχή του μώλου των "Δηλιανών".

Πλήρως εγκατεστημένο και λειτουργικό Φ/Β σταθμό δυναμικότητας 150 KW.

Ως ημερομηνία έναρξης του έργου ορίζεται η 01/06/2026 και λήξης η 31/12/2028.

Το έργο εντάσσεται στην Προτεραιότητα «Βελτίωση της περιφερειακής προσβασιμότητας και ενίσχυση της κινητικότητας» του Περιφερειακού Προγράμματος «Νότιο Αιγαίο» 2021 – 2027 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Δικαιούχος του έργου είναι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου.

Με αφορμή την ένταξη του έργου, ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«Σήμερα, δεν θα μιλήσω μόνο για το έργο για το οποίο εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση. Θα μιλήσω και για το νησί στο οποίο θα γίνει το έργο, τη Μύκονο, το νησί για το οποίο αρκετοί συμπατριώτες μας αναφέρονται σε αυτό με τα λόγια "δεν θα γίνουμε Μύκονος". Και όποιος τολμά να υποστηρίξει δημόσια όσα μοναδικά η Μύκονος έχει πετύχει, στιγματίζεται ως "ύποπτος".  Έτσι, οι Έλληνες την Μύκονο την αγαπούν κρυφά και την κακολογούν γενναιόδωρα.

Υπάρχουμε και εμείς που θαυμάζουμε έναν τόπο και ένα λαό που από την απόλυτη φτώχια, υπήρξε περίοδος που ήταν το πιο φτωχό νησί μας, έκτισε φήμη και οικονομία, έφερε πίσω τα παιδιά του και έγινε όνειρο των πολιτών όλου του κόσμου που ταξιδεύουν με ανυπομονησία να γνωρίσουν την κοσμοπολίτική ζωή του.

Όπως κάθε νησί μας, χρειάζεται και η Μύκονος αγάπη και φροντίδα. Και σεβασμό για όσα πετύχει, γιατί τις παγκόσμιες κορυφές που έχει κατακτήσει, τις έπιασε με πολλή δουλειά σε περιβάλλον πολύ μεγάλου και σκληρού ανταγωνισμού. Και στην κορυφή δεν μένεις με κόλπα ή από συγκυρία. Ναι, υπάρχουν αρνητικά στοιχεία που πρέπει να αντιμετωπιστούν αλλά κανένας άλλος λαός δεν θα προέβαλε αυτά με εκθετικά μεγαλύτερη συχνότητα από τα θετικά, αν η Μύκονος ήταν δικό του νησί.

Ας πούμε δύο λόγια και για το σημερινό έργο, που μελέτησε ο Δήμος Μυκόνου και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο του νησιού και για το οποίο μας ζήτησε χρηματοδότηση. Η πρόταση αξιολογήθηκε και με απόφασή μας, εντάξαμε στο Περιφερειακό Πρόγραμμα "Νότιο Αιγαίο 2021 – 2027" το έργο "Βελτίωση Εγκαταστάσεων Παλαιού Λιμένα Μυκόνου", συνολικού προϋπολογισμού 1.235.200 ευρώ.

Η παρέμβαση αναβαθμίζει ουσιαστικά τις λιμενικές υποδομές του παλιού λιμανιού, εξασφαλίζει την πιστή εφαρμογή του Κώδικα ISPS για τη ναυτιλιακή ασφάλεια, ενισχύει τη λειτουργικότητα του λιμένα, ενώ ενσωματώνει και φωτοβολταϊκό σταθμό ισχύος 150KW, για ενεργειακή αυτονομία και περιβαλλοντική υπευθυνότητα.

Η Μύκονος χρειάζεται ενίσχυση των υποδομών της και από την πλευρά μας κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας ώστε αυτό να γίνει πράξη. Στη Μύκονο, όπως και σε όλα τα νησιά μας».